Den kinesiske dominansen i verden blir stadig større, og Alibaba er det siste i en rekke av trender med kinesisk opphav. Alibaba kan enkelt beskrives som en markedsplass på nett hvor man kan kjøpe absolutt hva som helst, både brukt og nytt. Det som derimot skiller Alibaba fra vestlige tjenester markedsplasser som Ebay og Amazon, er prisen og utvalget – noe som for mange er de viktigste kriteriene når man skal handle på nett. Det gjør at tjenesten passer utmerket både for privatpersoner, men ikke minst også for bedrifter som ønsker å importere billige produkter de kan selge videre. Det finnes altså en stor gevinst om man velger å kjøpe varer billig via Alibaba. Du sparer penger, og norske bedrifter som importerer og selger videre tjener mer enn de ellers ville gjort. Denne artikkelen vil ta for seg ulike aspekter ved denne enorme forbrukertrenden i Kina som nå også sprer seg til Europa og Norge.
For alle anledninger
Fordelen med Alibaba er at man finner noe som passer til alt. Det finnes ingen grenser på hvilket produkt eller kvantum du kan kjøpe, og et hvert produkt er bare noen tastetrykk unna. På mange måter kan man si at alibaba er en livsstil siden det kan fungere som nettsiden du går til om du trenger et nytt klesplagg, en lyspære eller en penn. Det eneste man må være obs på er toll som kan ilegges dersom man kjøper produkter over tollgrensen, men om selgeren er medgjørlig sender han varene i ulike forsendelser da det uansett er så billig å sende varer fra Kina til Norge. På mange måter kan man trekke paralleller til den svenske varehuskjeden Ullared, og si at Alibaba er Ullared på nett – bare med enda lavere priser og enda større utvalg. Selv om Alibaba er en større trend for unge, og Ullared for eldre – finner man folk som virkelig lever for tjenestene og gjør storinnkjøpene sine der da det er så billig. Alibaba gir deg bare enda større fleksibilitet og frihet, da du kan bestille fra sofaen.
En ny generasjon
En av grunnene til at Alibaba har blitt så store at de også kan ekspandere i den vestlige verden, er at den nye kinesiske generasjonen har økende kjøpekraft, er i eller er på vei inn i middelklassen og har høy sparerate. Det fører til at man har mer penger til overs man kan bruke på å kjøpe ting, noe som er selve fundamentet i Alibabas virksomhet. En undersøkelse viser at de faktisk bruker mer enn 50 % av inntekten sin på klær og mat. Et annet aspekt ved markedsplassen mange liker, er enkeltheten og at man kan få tak i noe for en hver anledning. Ønsker du for eksempel å følge råd som sier forebygg influensa, finner du produkter som hjelper deg med det. Man slipper altså å bygge opp lager av produkter i frykt for å ikke få tak i de, dersom man plutselig trenger noe åpner man bare applikasjonen på telefonen sin eller nettleseren og bestiller produktet via kun noen få tastetrykk.