I denne artikkelen skal vi snakke om forskjellen på å være en administrator og å være en leder. Men først skal vi se litt nærmere på hva en bedrift egentlig er. En bedrift er rett og slett en organisasjon som har som mål å tjene penger. De er sammensatt av flere interessenter, men i første omgang så er det aksjonærene og kreditorene som gjør det mulig for en bedrift å tjene penger til å begynne med.
Kreditorer er rett og slett en juridisk enhet som låner penger til bedriften, slik at den kan bruke de pengene for å kjøpe det den trenger, av varer eller tjenester. Oftest så er det banker som låner ut penger, men dersom for eksempel du personlig trenger et lån på dagen så kan du bare følge lenken for å finne det du trenger.
Spørsmålet om vi skal være ledere eller administratorer kommer først frem når vi har en god del ansatte i bedriften vår, men kan også være relevant uansett hvor mange ansatte man har.
Administratorer
En administrator er oftest en person som sørger for at jobben som blir gjort følger en spesiell type struktur som administratoren skaper selv, eller får tilsendt til seg fra noen fra en høyere posisjon. Denne typen jobb handler om å ta vare på de daglige oppgavene. Det vi snakker om i dette tilfellet så mener vi at de riktige menneskene jobber med de riktige oppgavene. Som administrator skal vi også ta ansvaret for alt det økonomiske som er relevant for den daglige driften. La oss se litt nærmere på hva ledelse er.
Ledelse
Når vi snakker om ledelse så snakker vi om så veldig mye mer enn bare ren administrasjon. Det er ikke nødvendigvis sånn at en jobb er lettere enn den andre, men ledelse krever definitivt mer forståelse for hvordan mennesker fungerer. For å være en god leder så må vi for det første forstå våre ansatte. Vi må forstå dem grundig og det første vi må vite er kanskje hva slags styrker og svakheter de som jobber for deg har. På denne måten så kan du finne ut hvem som skal ha de forskjellige rollene.
I tillegg så er det viktig for en leder å være ansvarlig for å motivere de ansatte til å gjøre jobben. Ikke bare på den måten at de for gjort unna alt det de skal så fort som mulig og så effektivt som mulig. For å kunne motivere noen så er det veldig viktig for disse lederne å vite hva det er som driver de menneskene som jobber for dem. De skal sørge for at de ansatte vil jobbe på egen hånd til å utføre best mulig arbeid uten at noen følger med.