Er business i krise eller er det nå man virkelig må satse? Verden står over en ny tid, og hva som skjer når vi kommer ut på den andre siden, det er vanskelig å si. Men det er ganske sikkert på at ting vil endre seg. Business er fleksibel på den måten at de har lagt en plan for store omveltninger med en ekstra buffer, nye målsetninger og produkt. Eller har de det?
Vi skal se på om hvordan business kan tåle kriser som COVID-19 pandemien og andre lignende kriser.
Planen må ikke stoppe
Er man virkelig seriøs når det gjelder å gjøre suksess, har man garantert lagt en plan. Det kan være for hvordan man skal finansiere oppstarten, hvilke produkt man skal selge, hvilke råvarer man skal kjøpe inn, hvem som er definert som målgruppe og om det i det hele tatt fins et marked. Man finner det ut ved å foreta en markedsundersøkelse eller survey som de kaller det på universitetet. Noen ganger må man kalkulere med at det fins et uoppdaget marked. Men hva om markedet plutselig blir borte? Hva om kundene plutselig vil ha produkt X i stedet for A, B eller C som du selger?
Planer må ikke stoppe ved en rask suksess, det kan fort snu. Den må ta forbehold om endringer. Det betyr at selskapet må sørge for å ha en buffer, for å håndtere lønnsutgifter og andre løpende kostnader. Hvordan omstille seg når man har inngått 5 års avtaler med sine kunder? Dette er vanskelig, men det går an å håndtere bedre enn mange av dem vi ser går under i dag.
Lage produkter som kan bli helt andre produkt
Dette er jo helt avgjørende, men ikke lett for alle. Selger man tennisballer kan det virke vanskelig å finne andre bruksområder til dem. Men kanskje har produktet lignende kvaliteter eller at de produseres i samme materiale som andre produkt som har kommet på markedet. Uten å bryte regler for konkurranse og patentering kan man begynne å produsere nye produkt med bakgrunn i det opprinnelige produktet.
Dette er ingenting som er enkelt, men noe som kanskje burde vært satt ut til eksterne å hjelpe til med. Mange bedrifter går under fordi de selger varer de har store lager av eller som de ikke lenger får solgt fordi verden gikk videre.
Tør å feile – det er måten å lære på
Det mange ikke vet er at de som mestrer alt gjør det fordi de har feilet gang på gang. Man må tørre å prøve før man får det til. Dette gjelder også i business, da ingenting går av seg selv. Elon Musk skal faktisk hverken ha klart å fullføre videregående og feilet i mange forsøk på å bryte gjennom. Det han gjorde, var likevel å være åpen for å feile.